
 

1 

 

  

CASE NUMBER: 03/2014 

 

DATE OF HEARING:  20 FEBRUARY 2014    

JUDGMENT RELEASE DATE: 6 JUNE 2014 

  

THE WORLDWIDE FOUNDATION CC, T/A       

RHINO FORCE       COMPLAINANT 

 

vs 

 

 

SABC2        RESPONDENT 

 

 

TRIBUNAL:  PROF KOBUS VAN ROOYEN SC (CHAIRPERSON) 

   MR B MAKEKETA 

   MS Z MBOMBO 

   MR A MELVILLE       

   MR B MMUSINYANE 

 

FOR THE COMPLAINANT: Mr ACE Boerner from Jurgens Bekker Attorneys, 

accompanied by Ms Joanne Lapin Thorpe. 

 

RESPONDENT: Mr Fakir Hassen, Manager: Broadcasting Compliance, Policy and 

Regulatory Affairs accompanied by Mr Timothy Magampa, Compliance Officer, 

Broadcasting Compliance, Legal and Regulatory Affairs. 

_________________________________________________________________________________ 

Fairness – lacking in programme – The Worldwide Foundation CC, T/A Rhino Force vs 

SABC2, Case: 03/2014(BCCSA). 

_________________________________________________________________________ 

SUMMARY 

A complaint was received from Worldwide Foundation CC, T/A Rhino Force, in regard 

to a programme aired on the show “50/50” broadcast by SABC2.  The subject of the 



 

2 

 

interview was the sale of bracelets by the Complainant, which undertook to clients that 

it would donate the profit from each sale to saving rhinos, which are currently being 

killed by poachers on a large scale for commercial purposes. The complaint was that the 

interview was not balanced, and that, in spite of the SABC’s production team being 

provided with facts that demonstrated the Complainant’s honesty, the programme 

nevertheless projected an image of dishonesty. 

Held: 

1. Whilst the original reason for the programme was reasonable and justified, and 

certainly dealt with a controversial issue of public importance, the programme was 

not fair to the Complainant. The errors of fact, together with the omission of 

relevant material, amounted to a contravention of the BCCSA Code. 

 

2. The programme included facts and opinions that were not based on facts, or on a 

reasonable perception thereof.  

 

3. Furthermore, the programme created an impression of dishonesty and/or lack of 

transparency on the part of the Complainant – an impression which was not based 

on the facts. 

 

4. Moreover, the programme referred to facts, or opinion stated as facts, to which the 

Complainant was not given a substantively fair right of reply, and in so doing, the 

programme did not provide sufficient balance to afford audiences the opportunity of 

forming their own opinions. 

 

In the result the complaint was upheld and the SABC reprimanded for its contravention 

of the Broadcasting Code. 

 

 

JUDGMENT 

 

JCW van Rooyen SC and AJ Melville 

 



 

3 

 

[1] A complaint was received from Worldwide Foundation CC, T/A Rhino Force, relating 

to a “50/50” broadcast by the SABC2.   I referred the matter to a Tribunal. 

 

[2] The complaint comprises the following: 

“On 28 October 2013, the conservation show 50/50, which airs on SABC 2 broadcast a 
program about the sale of bracelets by Rhino Force and the allocations of funds. 
 
The program contained numerous factual inaccuracies and omissions concerning our business. 
 
It is thus our opinion that 50/50 are in breach of the Code of Conduct of the Broadcasting 
Complaints Commission of South Africa. They presented a programme in which controversial 
issues of public importance were discussed, without making reasonable efforts to fairly present 
our opposing points of view. 
 
Rhino Force is not an NGO but a registered company. The failure to provide RhinoForce with a 
fair right of reply and the selective omissions by 50/50 is most disappointing. We have 
instructed Jurgens Bekker Attorneys to issue a complaint to the BCCSA and protect our legal 
rights. We shall not allow something that has taken hours of work, love and dedication to build, 
to be unfairly and unlawfully dismantled.” 

 

[3]  The Broadcaster (hereinafter “Respondent”) responded as follows: 

1. The Complainant has raised a whole range of issues which are outside the ambit of the 
BCCSA Code of Conduct. There are also issues which relate to the non-broadcast of 
sections of the broader interview that was conducted with the Complainants, which are 
clearly attempts to infringe on the editorial rights of the SABC and again not within the 
jurisdiction of the BCCSA. We will therefore only respond briefly to the item that was 
actually broadcast in terms of the two relevant requirements of the Code.  

 
2. The clause on comment states that Respondents are entitled to broadcast comment on 

and criticism of any actions or events of public importance.  It is common cause that the 
issue of conservation of the rhino population, in which the Complainants were engaged, is 
one of great public importance.  This clause further requires that any comment made must 
be an honest expression of opinion and must be presented in such manner that it appears 
clearly to be comment, and must be made on facts truly stated or fairly indicated and 
referred to. We submit that this was indeed done with all elements of the item that was 
broadcast. 

 
3. The clause on controversial issues of public importance requires that a Respondent must 

make reasonable efforts to fairly present opposing points of view in the same programme. 
A further requirement is that a person whose views are to be criticised in a broadcasting 
programme on a controversial issue of public importance must be given the right to reply to 
such criticism on the same programme. Viewing of the programme shows that the 
Complainant is present throughout the interview; that every question related to views or 
opinions expressed about their venture in selling bracelets to raise funds for the 
conservation of the rhino population was clearly put to them by the presenter; and that they 
were given every opportunity to answer every question. 

 
We submit that there has been no contravention of the BCCSA Code and that this complaint 
be dismissed as vexatious.” 
 
 

[4]     The Complainant replied as follows: 

 “On 4 December 2013 the Respondent delivered its response to the complaint. 
 



 

4 

 

1.  The Complainant incorrectly cited sections 11 and 15 in its complaint. The Complainant 
herewith withdraws those sections from its complaint. The Complainant does not request 
the Tribunal to make a finding in respect of the second complaint. The second complaint 
simply highlights the mala fides of the Respondent. 

 
2. The Complainant agrees that rhino conservation is of great public importance.  It should 

however be specifically noted that the program is entitled "Rhino bracelet investigation" 
and centered around the Respondent’s investigation concerning the raising of funds for 
rhino conservation through the sale of bracelets. Thus the emphasis was not on 
conservation of rhino populations as stated in their response. It is uncontested that the 
issue of investigations into organizations raising funds for rhino conservation is of public 
interest.  However the Respondent elected to broadcast their personal views and 
criticisms of the Complainant and omit damning and relevant details of a public interest 
nature regarding the other two organizations (EWT and Relate). The EWT and Relate 
Trust are also involved in the raising of funds for rhino conservation through the sale 
of bracelets. Relate and EWT formed part of the broadcast but were not publically 
scrutinized or called to account in the raising of funds for rhino conservation. Nor were 
their business models, pricing, beneficiary detail, raised funds and partners details 
broadcast in order to provide an accurate, fair and comparative broadcast. Instead their 
(EWT and Relate's) allegations were put towards the Complainant by the Respondent and 
not the other way round. 

 
3. The Respondent cannot state that the broadcast was an honest expression of opinion 

when the presenters and producers clearly illustrated gross and unreasonable bias 
towards EWT and Relate. Furthermore, at times it was unclear if the "expression of 
opinion" by the Respondent was clearly presented as comment, as opposed to being 
presented as fact e.g. the insinuation that the Respondent had seen proof of 
intellectual property violation by the Complainant. 

 
4.  The Respondent has failed to address the parts of the broadcast that did not carry the 

opinion of the Complainant (quoted verbatim from the broadcast transcript): 
 

BONNé VOICE OVER (SABC) 
 
• The Rhino Force bracelets are part of a collection that also includes other products 

that are sold by The Bead Coalition Pty Ltd the name under which Chris and Joanne 
now trade. 

 
• The financial statements on their website show sales between May 2011 and 

February 2013. 
 
• According to that, 431467 products were sold in this period to the value of R 9612 

003. 
 
• It was previously R30-00 and with such sales there is no retailer involved. 
 
• Joanne's email only addresses the sales of Rhino Force bracelets and her 

calculations are close enough to what the financial statements say, but that means 
that the sale of Cycle Force bracelets that were launched in November 2012 are not 
included neither are any of the other products sold between May 2011and February 
2013. 

 
• Then there are the bracelets sold in the past two years under the name of a previous 

closed corporation Aspidus 306 CC t/a Afrika force. 
 
• there's uncertainty whether Aspidus's statements were transferred to the new 

company. 
 
• 50/50 had no access to them. 



 

5 

 

 
• Let's take the R1-50 model and the sales figures rhino force provided to calculate the 

women's income. 500 000 bracelets at R1-50 each, give us R750 000 but this graphic 
presentation is based on the sales of R30-00 bracelet ad R8-00 per bracelet goes to 
labour. So they should've actually earned R4 million which is half of what Chris 
planned in 2011. So where is the more than 3 million rands supposedly due to the 
beading ladies. ln 2011, Chris told us that the women will get paid R8 per bracelet 

 
BONNé EWT INTERVIEW: 
 
• On 11 April this year, the EWT announced in a media statement that they had ended 

the relationship with Rhino Force 
 

 YOLAN FRIEDMANN  
 

• They had produced a range of mirror socks with EWT’S logo on it that they were 
selling through various outlets that clearly claimed on the packaging that R25-00 from 
the sale of each one would go to the EWT. 

 
• So there had been no retrospective disclosure that they had already begun using our 

brand and logo. 
 
• There had been no disclosure of the fact that monies had been owed to us. 
• Bonné: we did, we received it in full, but that was after months and months of 
 negotiations. 
 
• By the time we had brought in attorneys and both sides were then communicating 

through attorneys. 
 

BONNé VOICE OVER 
 

• But on 9th August 50/50 received this email from David Millard the CEO of Africa 
foundation: "Africa foundation has not received any further funding or commitment 
from rhino force" 

 
GLENN GILLIS:  

 
• We designed a rhino bracelet, we designed a closing. 
 
• We have those closings, we have the original designs that we came up with for the 

rhino bracelet. 
 

BONNé RELATE INTERVIEW: 
 

• Do you have proof that the original design was in fact Relate's design?  
 
GLENN GILLIS: 

 
• Unfortunately, I can't give you specifics on exactly what we do and don't have proof of. 
 
• For the longest time we did toss and turn about whether to pursue legal action against 

the Thorpe's and it became apparent to us that we had no choice. 
 
• In fact it's quite dangerous for us to precipitate the action that we have because we 

could call into question peoples belief as mechanism to raise funding and that would 
jeopardise all the work that we do and all the money that we've put in. 

 
BONNé STUDIO: 
 



 

6 

 

• Due to the pending legal action against Chris and Joanne Thorpe, Glenn couldn’t 
expand on the allegations concerning copyright infringement. 

 
• In 2010, Chris Thorpe worked for a franchise through which he came into contact with 

Relate. 
 

GLENN GILLIS: 
 
• He was seconded to Relate to do certain work for us, including United against 

Malaria, we had made bracelets way before that, going back as early as late 2008,I 

believe when we did a bracelet for Nandos 21" birthday. 

5.   The Respondent responds to the complaint to state that the Complainant is attempting to 

infringe upon the editorial rights of the Respondent. This is not the case as will be 

demonstrated; the Respondent cannot simply hide behind the vague notion of editorial 

rights. It is not denied that the Respondent has freedom of speech and therefore editorial 

discretion, however such right must be exercised fairly. 

6.  The editorial right of the Respondent is not disputed. What is disputed is that the 
Respondent failed to exercise that right fairly, taking into consideration the complaints 
made, the omissions and the bias towards EWT and Relate. Clause 13(1) of the Code 
states that a Respondent must make reasonable efforts to fairly present opposing views. 
This does not simply mean that there must be an answer to every question but that the 
answer broadcast must encapsulate and be a fair reflection of the entire answer provided, 
in other words they must broadcast the gist of the answer. The Complainant is aware that 
the Respondent cannot air every word verbatim from an entire interview but the 
Respondent must fairly exercise its editorial right to provide the viewer with the gist of the 
answer to a question, particularly when the answer satisfies the allegation made, and such 
answer is further  substantiated  by documented proof. 

 
7.   It is the broadcast as a whole that is complained about. It is however fairness that 

underpins the complaint. The Honourable Tribunal has held previously that the criticism of 
a commercial venture is an extremely serious matter. Hence 'a Respondent may not simply 
criticize a named person or a shop without ensuring that the shop or the individual is 
afforded a reasonable opportunity on the same programme to respond’. 

 
8.   The right to reply is not a formal right to have relevant questions put to the person 

concerned. Rather it is a substantive right to be treated fairly by the Respondent. Care 
must be taken to put substantive allegations to the company who is to be criticised. This 
has the dual effect of treating the person subject to the broadcast fairly. It also improves 
the quality of information placed in the public domain. Clause 13 incorporates a general 
duty to be fair. This requires the Respondent to make reasonable efforts to fairly present 
opposing points of view. This was most certainly not the case. 

 
9.   The complaint set out numerous instances whereby the Respondent failed to include a fair 

right of reply, failed to include the actual, substantiated reply to allegations and failed to 
obtain comment from the Complainant in its entirety. 

 
10.  If it is the contention of the Respondent that the entire content of its broadcast and clear 

indication of bias, comply with the code of conduct, then it is clearly the view of the 
Respondent that its editorial right may be exercised without limitation. 

 
11.  In Dyambu Operations (Pty) Ltd and Gavin Watson vs M-Net (Carte Blanche) (Case 

11/2000) the Honourable Tribunal stated that 'producers are called upon to ensure that 
their facts are correct and when they enter into the legal field, they should obtain legal 
advice.' Hence the Respondent failed to engage expert advice on contractual law in 
respect of the contractual disputes with EWT and intellectual property law in respect of the 
dispute with Relate. In fact, the Respondent states that they have seen proof of the 



 

7 

 

intellectual property violation by the Complainant. It is well established that the consultation 
of experts is necessary. 

 
12.  The omissions highlighted in the complaint are substantial enough to illustrate that what is 

being complained of is not the editorial right of the Respondent but that the Respondent 
unfairly exercised such a right. The answers given by the Complainant that were broadcast 
were not a fair reflection of what was stated and substantiated with proof during the 
interview. 

 
13.  The Respondent abused its editorial right by manipulating the answers of the Complainant 

in order to paint the Complainant in  a negative light, that resulted in  the  public  forming  a  
false opinion  due to  omission, selected editing, sabotage and non-presentation of all the 
facts and information. 

 
14.  The Complainant submits that the Respondent has violated clauses 12 and 13 of the 

BCCSA Code of Conduct. The Complainant asks for the relief sought in terms of the 
complaint.” 

 
 

EVALUATION 

[5] In evaluating this complaint, it has been necessary to work through a voluminous, very 

detailed, submission by the Complainant, including excerpts of the transcript of the 

third and final interview that took place. The excerpts were made from a transcript of a 

film made by the Complainant of the interview. Prior to the Tribunal hearing, the 

Complainant also provided a reply to the Respondent’s submission, as well as a file 

containing further detailed submissions regarding the original broad grievance, now 

broken down into individual component complaints, numbered 1–13.   

 

[6] The response from the SABC has been set out above. At the core of its response, the 

SABC put forward the following: the Complainant’s issues are “clearly attempts to 

infringe on the editorial rights of the SABC and again not within the jurisdiction of the 

BCCSA”. The Respondent does acknowledge two “relevant requirements of the Code”, 

but asserts accordingly that 1) the Respondent “is “entitled to broadcast comment on 

and criticism of any actions or events of public importance” and 2) that “reasonable 

efforts to fairly present opposing points of view in the same programme” were indeed 

made. 

 

[7] At the Tribunal hearing, the Respondent reiterated these issues, and emphasised various 

aspects of its existing submission.  The following points were stressed: 

 



 

8 

 

1. That this broadcast was concerned with the fact that the Complainant had claimed 

“that so much would be raised and paid to various charities” and that the 

information to hand was that “this was not the case”, thereby making this a matter of 

public importance; 

 

2. That the broadcast was only 20 minutes in length and therefore “it is impossible to 

put in everything”; and 

 

3. That the viewers are not naïve, that even the “first time viewer would form 

perceptions”, and that the Respondent “leaves it to them to investigate further” 

should they deem it necessary. 

 

[8] The Complainant initially claimed contraventions in terms of Clauses 2, 11, 12, 13 & 

15 of the BCCSA Free to Air Code (2011), but the Clause 11 and 15 complaints were 

later withdrawn.   

 

[9] Clause 2 of the Code provides as follows: 

 

 2. Scope of Application  

 

(1)  Broadcasting service licensees must ensure that all broadcasts comply with this Code.  

(2)  Broadcasting service licensees must ensure that relevant employees and programme 

producers, including those from whom they commission programmes, understand the 

contents and significance of this Code.  

(3)  All broadcasting service licensees should also have procedures for ensuring that 

programme producers can seek guidance as to the application of the Code from them.  

 

 To activate this clause, the Complainant has to show that the SABC has not complied 

with what is prescribed in sub-clauses (2) and (3) of Clause 2. There is no evidence 

that there was any failure to comply with the said sub-clauses. Since the matter before 

this Tribunal concerns the SABC’s compliance with the requirements of Clause 2(1), 

there is, accordingly, no need to deal with Clause 2.  

 



 

9 

 

 [10]  This inquiry will be conducted in terms of Clauses 12 and 13 of the Broadcasting Code. 

The Clauses provide as follows:  

 

12.    Comment   
   

(1)  Broadcasting service licensees are entitled to broadcast comment on and criticism of any 
actions or events of public importance.  

 
(2)   Comment must be an honest expression of opinion and must be presented in such 

manner that it appears clearly to be comment, and must be made on facts truly stated or 
fairly indicated and referred to.    

 
(3)   Where a person has stated that he or she is not available for comment or such a person 

could not reasonably be reached, it must be stated in the programme.  
 
13.   Controversial Issues of Public Importance  

   
(1)   In presenting a programme in which a controversial issue of public importance is 

discussed, a Respondent must make reasonable efforts to fairly present opposing points 
of view either in the same programme or in a subsequent programme forming part of the 
same series of programmes presented within reasonable period of time of the original 
broadcast and within substantially the same time slot.  

   
(2)    A person whose views are to be criticised in a broadcasting programme on a 

controversial issue of public importance must be given the right to reply to such criticism 
on the same programme. If this is impracticable, reasonable opportunity to respond to the 
programme should be provide where appropriate, for examples in a right to reply 
programme or in a pre-arranged discussion programme with the prior consent of the 
person concerned.  

 

By way of introduction it should be stated that since the Respondent, the SABC, is 

obliged to take responsibility for the broadcast complained of in terms of the Code, we 

have decided to simply refer to the Respondent as if it were, indeed, the production 

company or, alternatively, the “Respondent’s producers”.    

 

[11] The issues raised in the programme are clearly of public importance and also 

controversial.
1
 This case revolves around freedom of expression, the right of reply and 

                                                
1
 Compare the following cases, where similar issues were adjudicated upon: There are two pertinent Freedom of 

Expression cases from previous BCCSA Tribunals: Case  06/2006 Judgments Online (JOL)16787; City of 

Tshwane vs Carte Blanche (Case 06/2009) JOL23467 and Buthelezi vs Talk Radio 702 (Case 34/2012) JOL 

29259.There are two pertinent Right of Reply cases from previous BCCSA Tribunals: Dr Bool Smuts 

(Landmark Foundation) vs SABC (Case 23/2011); Inkatha Freedom Party vs SABC (Case 29/2012) JOL 

29037.There are also two pertinent Editorial Independence cases for consideration: Sukdhev vs Lotus FM  (Case 

11/2008)JOL22642;Lorgat vs SABC/SAFM (Appeal Case 29/2013).  

 

 



 

10 

 

editorial independence. The general logic, based on these cases, is as follows: the 

Respondent has the right to editorial independence and freedom of expression. 

However, this right has to be exercised in accordance with the Code which, broadly, 

requires of a broadcast dealing with a matter of public importance, that it be reasonable 

in the manner it treats of the subject matter, and that the broadcaster’s opinions are 

based on facts truly stated or fairly indicated.  

 

[12] Furthermore, programmes on controversial issues of public importance should have 

sufficient balance in order to afford audiences the opportunity to form their own 

opinions.  In addition, the Respondent has a duty to grant a right of reply where a 

person is seriously criticised – or where their credibility is questioned – on a matter of 

public importance. This is especially true for private persons and/or organisations that 

cannot necessarily rely on access to various public platforms, the so-called 

“marketplace of ideas”, to defend themselves – their only opportunity to exercise their 

defence lies in a right of reply. 

 

[13] The SABC has defended itself in this case on the basis of editorial independence: “… 

and it is true that the BCCSA has previously held that ‘the Respondent has the editorial 

freedom to broadcast this … when and where it chooses to do so’, and whether or not 

the choice of programme accords accord with the view of the listeners/viewers.” In 

Lorgat vs SABC,
2
 the BCCSA held that the “editorial activities of the SABC are not 

within the jurisdiction of the BCCSA”. However, the phrase “editorial activities” does 

not suggest an all-encompassing freedom. In the same judgment, the BCCSA held that 

“the Right of reply is limited to persons or organisations directly or indirectly affected 

by an alleged omission by the (Respondent) to grant them such a right in a broadcast” – 

thus making it clear that editorial independence does not extinguish the right to reply in 

cases of public importance.   

 

[14] Finally, it must be noted, particularly by the Complainant, that the BCCSA is not 

necessarily an adjudicator of the facts of the matter, aiming to resolving disputes. The 

                                                
2 Supra note 1. 



 

11 

 

following comments in respect of Clause 35 (in the present matter 14) in the Sudkhev  

judgement
3
 are noted; 

Clause 35 of the Code is aimed at providing for both sides of a controversy of public 

importance. The Tribunal had no doubt that the matter is one of public importance, 

hospital services being one of the priorities within this democratic state.  However, the 

aim of clause 35 is not necessarily to resolve the dispute; that would be a matter, if 

need be, for the courts to address.  

 

The BCCSA’s concern, therefore, is whether all the relevant facts on both sides of the 

matter have been fairly represented and, indeed, presented. Moreover, where required, a 

right of reply must be granted.    

 

[15] In the present case, then, the SABC exercised its right to freedom of expression, as it is 

entitled to do.  In fact, the SABC could reasonably argue that it was duty-bound to 

investigate the matter at hand, and hold the Complainant accountable to the public – on 

the basis that the Complainant’s public fundraising, and then disbursement of those 

monies, qualifies it as a public entity.  If this “public interest” argument is accepted – 

and it appears from the submission of the Complainant that it has no objection to 

scrutiny of either its activities and/or its accounts – then the following principle,
4
 albeit 

appearing in the context of a government body, should apply, as quoted in City of 

Tshwane vs Carte Blanche:
5
 

"The State, and its representatives, by virtue of the duties imposed upon them by the 

Constitution, are accountable to the public. The public has the right to know what the officials 

of the State do in discharge of their duties. And the public is entitled to call on such officials, 

or members of government, to explain their conduct. When they fail to do so, without 

justification, they must bear the criticism and comment that their conduct attracts, provided of 

course that it is warranted in the circumstances and not actuated by malice." 
  

 

 [16] A good example of judicial interpretation of this freedom, as it relates to the printed 

media, is to be found in the case of Mthembi-Mahanyele v Mail & Guardian Ltd & 

Another: 
6
 

[65] Freedom of expression in political discourse is necessary to hold members of Government 

accountable to the public. And some latitude must be allowed in order to allow robust and 

frank comment in the interest of keeping members of society informed about what 

Government does. Errors of fact should be tolerated, provided that statements are published 

                                                
3 Supra note 1. 
4 Quoted from Mthembi-Mahanyele v Mail & Guardian Ltd & Another 2004(6) SA 329(SCA). 
5  Case 6/2006. 
6 Supra at [65]-[66]. 



 

12 

 

justifiably and reasonably: That is with the reasonable belief that the statements made are true. 

Accountability is of the essence of a democratic State: It is one of the founding values 

expressed in s 1(d) of our Constitution  

 

On this basis, the Tribunal is of the view that the Respondent was fully entitled to 

investigate the activities of the Complainant, and to “call on… [the complainant] … to 

explain their conduct”.  Further, as already stated, the BCCSA has previously allowed 

Respondents wide latitude in such cases so as to allow “robust and frank comment”, 

and the Tribunal is of the opinion that the same principle applies in this specific case, 

with the proviso that “conclusions are published justifiably and reasonably”. 

 

[17] In respect of the non-inclusion in the programme by the Respondent of the other two 

parties named by the Complainant, the Tribunal is of the view that this falls under the 

editorial rights of the Respondent. The latter chose to profile the Complainant in this 

particular insert, as is their right.  The fact that the other parties are mentioned, or that 

their views in respect of the Complainant were included, does not necessarily mean that 

they must be investigated in the same programme or even in a future programme.  

  

[18] We do not find it necessary to deal with all the complaints. The complaints with which 

we deal hereunder are of the essence of the matter, considered as a whole. In the light of 

our finding, it is not necessary to deal with the alleged agreement not to broadcast the 

so-called second interview. Our task is to adjudicate what was broadcast, whatever 

agreements were reached.   

 

[19] The Complainant states that it is “the broadcast as a whole that is complained about” 

and refers to a previous decision whereby a Tribunal stated that a “Respondent may not 

simply criticize a named person or a shop without ensuring that the shop or individual 

is afforded a reasonable opportunity on the same programme to respond.” The 

Respondent, as quoted in the section above, claims that the Complainant was 

interviewed, that all of the questions were put to them, and that they therefore had a 

reasonable opportunity to respond.  The Respondent has elsewhere claimed that it has 

the editorial right to use that footage (and other footage) in its sole editorial discretion. 

However, the question is, ultimately, one of fundamental fairness. 

 



 

13 

 

[20] The Tribunal has had the opportunity to read parts of the transcript of the third interview 

(provided by the Complainant’s attorney and not disputed by the Respondent), and then 

to compare this to the actual programme as broadcast.   

 

[21] On the face of it, it would appear that the Respondent made reasonable efforts, during 

the pre-production and production phase, to source opposing points of view.  The 

number of interviews conducted, not only with the Complainants, but also with other 

third parties, would fairly indicate that this was the case.  Even the so-called 

“clandestine” interviews indicate efforts to thoroughly investigate all aspects of the 

story in question. However, there is a strong indication that these same reasonable 

efforts were not carried through fully to the third and final phase, namely post-

production, better known as the editing phase. Of course, in the process a certain 

amount of selection is made by the broadcaster, but then the truth and balance must 

remain intact. 

 

[22] The presenter of the programme claimed that they had evidence for their assertions, but 

also referred to informant confidentiality.  The alleged aggrieved third party also 

claimed a broad and unspecific “sub-judice” reason for not disclosing information.  

Even if it is accepted that a court case had been filed, there is no reason in law why the 

facts may not be mentioned, even if they are part of a summons or a founding affidavit 

in a court case. Conversely, even if the sub judice rule were as strict as claimed, there 

should be no reference to the matter at all.  The Complainant raised the decision of a 

previous Tribunal in Dyambu Operations (Pty) Ltd and Gavin Watson vs M-Net (Case 

11/2000) in which the Tribunal made it clear that broadcasters should secure expert 

legal advice in instances where they plan to refer to legal disputes.  That decision was 

concerned with the law of contract, but applies equally to the Intellectual Property Law 

of this case. Although the Respondent’s producers would not seem to have secured legal 

advice on the matter, they implied that legal recourse was justified. The same principle 

should have been applied in regard to inferences relating to financial matters. This is 

clearly not a field a broadcaster should venture into without obtaining advice from an 

auditor, and in fact disclosing such advice to the Complainant for a reply, which should 

then be broadcast. 

 



 

14 

 

 SPECIFIC COMPLAINTS   

 

 [23] Complaint concerning the 1 million bracelets sold. In the broadcast, emphasis was 

placed on the issue as to the number of bracelets sold, creating, at worst, the impression 

that there was something to hide, and, at best, that there was poor administration of the 

business by the principals.  The following studio-based presentation was made: 

“If what Justin
7
 says is true, that means Rhinoforce’s facebook page, their website and 

even Chris himself have represented the wrong information concerning the number of 

bracelets sold”  

 

However, from the excerpts of the transcript of the full interview provided to the 

Tribunal by the Complainant, as well as the annexures which detail correspondence 

between the parties, it is clear that the Respondent’s producers, for which the SABC 

takes responsibility, were in possession of the correct information (refer to Annexures 

AB9, AB10, AB11 to the presentation of the Complainants to the BCCSA Tribunal). 

The excerpts from the transcript also clearly corrected the reference of the “almost one 

million” bracelets sold, referred to by Chris Thorpe in the so-called second interview. 

Despite this, the broadcast created the impression referred to above.  Perhaps more 

seriously, the insert further alleged that “wrong information” had been presented, when 

in fact it was the Respondent who was not presenting the latest information to hand.  

 

It is difficult not to conclude that the manner of presentation was unfair. 

 

[24]   Complaint 2:  Addressing of Justin Lapin as Spokesperson 

Although Justin Lapin was introduced as a lawyer leading the interview, we are of the 

view that this introduction, when judged as a whole, did not create the impression that 

the Complainant had done anything untoward. Lapin was, in any case, not the only 

person who put the case of the Complainant. The only reason for obtaining the services 

of an attorney was, in any case – even if he were acting “pro amico” (as he indicated) – 

that the matter at hand was an intricate matter which involved problematic areas of law 

and finances. A reasonable viewer of the programme would have appreciated that. The 

                                                
7 Who led the team on behalf of the Complainant during the interview. Others present were Joanne and Chris Thorpe, the 

members of the Complainant. The interview was conducted by Bonné. 



 

15 

 

inclusion of the fact that the person is an attorney does not justify a negative inference 

against the Respondent. The fact is, he is an attorney, and even if he was acting pro 

amicis, he acted as an attorney. 

 

[25] Complaint 3:  Funds to Africa Foundation 

The insert, as broadcast, clearly created the impression that something was untoward in 

the dealings with, and monies donated to, Africa Foundation.  Despite the fact that the 

third interview (as judged from excerpts of the transcript), as well as other information 

provided to the Respondent, makes the status of the arrangement and financial 

transactions between Rhino Force and Africa Foundation quite clear, the Respondent 

still went ahead and stated that “a lack of transparency seems to be a recurring issue”. 

This statement, alleging recurring transparency breaches, is a serious accusation to 

make in a public broadcast forum. And it was not supported – in fact it was directly 

gainsaid – by the facts that the Respondent’s producers were provided with, and had to 

hand at the time (see Complainant’s excerpt of the transcript of 3
rd

 interview and 

Annexure AB13).  The Respondent also did not present any other facts or specific proof 

from other sources to contradict those provided by the Complainant. 

 

This is quite clearly a case where the substantiated facts at the disposal of the 

Respondent’s producers were not used, to the detriment of the Complainant. This 

omission is unfair in terms of clause 12 of the Code.  

 

[26] Complaint 4: R30 Model vs R40 Model 

The overwhelming conclusion, when viewing the insert broadcast by the Respondent, is 

one of confusion in respect of the pricing of the bracelets, and the different price 

structures used over the time period referred to. It is clear, however, from an excerpt of 

the Complainant’s transcript, that the Respondent’s producers had been given the 

correct pricing information (see Annexure AB10). The Respondent  has a duty to 

convey accurate information, on both sides of the story, and in the event that it does not 

fully understand something (for example financial statements), it is required to seek 

specialist advice from someone who does, in order to ensure accuracy of comment. 

Alternatively, the Respondent should simply contact the interviewees again. There is no 

doubt that the Respondent succeeded in creating an impression of confusion in this 



 

16 

 

regard, and thus “cast the Complainant in a negative light”, as claimed by the 

Complainant. 

 

[27] Complaint 5: Profit made by Complainant 

The profit issue is directly related to the financial models referred to above. The portion 

of the broadcast dealing with this aspect suffers from the same lack of transparency, 

namely that the Respondent’s producers had the information as provided to hand, but 

that this was not used. In fact, having been given a full explanation of the matter 

according to the excerpt of the transcript provided by the Complainant– and having on 

at least three separate occasions been offered full disclosure of audited financials, 

including an offer of a forensic audit – there was no basis for raising this matter in the 

programme. Having ventured into the area, however, it was incumbent on the 

Respondent to “have broadcast the correct breakdown of the Complainant’s profit 

margins”, as these facts were to hand. This was not done. 

 

[28] Complaint 6: Save the Rhino International (SRI) 

This issue is two-fold: firstly, the broadcast brought up the matter of some monies being 

used to support projects outside of South Africa, and sought to convey the impression 

that this was misleading the South African public; and secondly, the Respondent sought 

to clarify whether monies had indeed been paid to SRI. In the first instance, the 

Respondent is free editorially to raise this matter.  The comment that “every second 

person will think they are donating money to protect Rhino specifically in South 

Africa” is a valid point and is clearly conveyed as comment, something the Respondent 

is entitled to do.  The broadcaster is not speaking for the South African public, as 

alleged by the Complainant, but merely conveying opinion as to how it thinks the 

public might reason in this matter.  Further, the issue about full disclosure not being on 

the packaging is also valid, and is in fact something that was conceded and 

acknowledged as “a very good idea” by Mr. Lapin. 

 

However, as with so much of this insert, instead of just presenting the facts, the 

Respondent’s producers laboured the point, despite having been given the facts of the 

matter, one of which was that the bracelets are sold worldwide and that the funds are 

designated for worldwide use, albeit that South Africa effectively enjoys priority.  The 



 

17 

 

Respondent’s producers were in possession of evidence that clearly demonstrated that 

the public trust had not been abused in this regard. The content of the third interview 

(from the excerpts of the Complainant’s transcript) is very clear on this matter, with the 

presenter at one point querying, “You’ve paid already, R100 000?” and the answer, 

“We have the dates of payment, I think May and September, and those payments were 

made on the due date, R100 000.” Furthermore, at the time of editing, the Respondent’s 

producers had been provided with letters from SRI (Annexure AB14) stating that they 

had received the R100 000, funded in two tranches of R50 000. 

 

The Respondent did not dispute any of these issues at the Tribunal, and set against this 

indubitable proof, no freedom of expression provision, or indeed claim to editorial 

independence, could excuse this distortion of the real facts within the ambit of the 

Broadcasting Code. 

 

[29] Complaint 7: Endangered Wildlife Trust 

The Complainant’s issue with the lack of investigation of the EWT has already been 

dealt with under the Respondent’s editorial rights to choose whom and what it 

investigates.  Whilst the Complainant may feel aggrieved that it was investigated, and 

the EWT was not, the investigation is a consequence of the public-spotlight role they 

chose for themselves when they elected to involve the public. However, the main 

complaint here is that the Respondent included an interview with an EWT 

spokesperson, and that person stated that the Complainant had committed numerous 

contractual breaches.  However, the insert as broadcast failed to mention that the 

Respondent and the EWT had in fact signed a settlement agreement, and that therefore, 

in law, the alleged breaches had been resolved. The Respondent’s producers had been 

made aware of this settlement. This is therefore another incidence where the 

Respondent’s producers should have obtained legal advice regarding this matter, but 

failed to do so, resulting in the broadcast of a factual inaccuracy. 

 

[30] Complaint 8: Use of EWT Logo 

This matter is related to the previous one, and falls under the same settlement 

agreement, and should therefore have been regarded as of no consequence.  However, 

the post-production team nevertheless chose to go down this road – an approach which 



 

18 

 

created an impression in the mind of the reasonable viewer of a pattern of deceit by the 

Respondent. It is also noted that, having decided to raise this issue in the programme, 

the answers chosen from the third interview in post-production to illustrate the response 

of the Complainant, cannot be deemed to constitute a proper right of reply. 

 

[31] Complaint 9: Accountability of Relate & EWT 

The issue of the producers’ alleged private support of both Relate and EWT on social 

media platforms is beyond the jurisdiction of the BCCSA, as already stated above, and 

we will not comment further on this matter.  The issue of the financials of EWT and/or 

Relate, and the omission to question these two third parties, has already been dealt with. 

However, the statements made about the Complainant’s company/companies does fall 

within the ambit of the BCCSA, as this information, whether factually correct or not, 

was broadcast in the insert by the Respondent.  This information was presented in the 

context that other third parties were willing to share financial and other information, but 

that the Complainant was not.  The presenter of the insert clearly states that “50/50 had 

no access to them” when referring to the financial statements of the company Aspidus 

306 CC, T/A Afrika Force. However, it is clear from an excerpt of Complainant’s 

transcript that the Complainant presented “the available financial statements of the 

company” to the presenter on the day of the third interview.   

 

Further, as already referenced, and here restated for emphasis, offers were made on at 

least three separate occasions for the Respondent’s producers to have access to the 

financials, including an offer of a forensic audit.  The transition of the company from a 

shelf company through to its final legal form at the time of the interview, was also 

explained in detail during the interview/s. It is therefore difficult for the Tribunal to 

understand the position ultimately taken by the Respondent. The Tribunal’s finding is 

that substantial errors were made and that there was an omission to broadcast the facts 

as communicated by the Complainant. 

 

[32] Complaint 10: Intellectual Property Violation by Complainant 

This matter has already been dealt with – suffice it to say at this point that the 

Respondent alleges that they have seen “proof” of an intellectual property violation, but 

no specialist in the field of Intellectual Property Law was presented to corroborate this 



 

19 

 

assertion. As a consequence, the broadcast creates a strong impression of dishonesty on 

the part of the Complainant. We shall not express a final view on this, except to say that 

copyright is an intricate field of law and that the different ways in which a rhino head 

can be represented do not seem to be so varied that a definite conclusion as to a breach 

of copyright can, necessarily, be inferred in the present case. This will be a matter for a 

Court to decide. As to how complex the question of copyright infringement may be, see 

Jacana Education (Pty) Ltd v Frandsen Publishers (Pty) Ltd 1998 (2) SA 965 (SCA) at 

972. The impression created of a breach of copyright was, accordingly, not necessarily 

justified, and balance should have been provided by stating that the matter is subject to 

expert legal opinion.   

 

[33] Complaint 11: Breakdown of Costs 

Again, this matter has been dealt with under the sections dealing with the financial 

models and the profits.  It is known that the complete breakdown of costs was shown to 

the Respondent’s producers during the third interview, a fact which is not in dispute.  

The Tribunal was given a copy of these, and they are patently clear and easy to 

understand.  If the Respondent’s producers nevertheless had problems in understanding 

them, then there is a duty to consult specialist resources.  

 

[34] Complaint 12: Beaders 

The insert made much of the beaders and their (lack of) earnings, in an attempt to 

indicate that the direct beneficiaries of the production were not in fact as advantaged as 

claimed, and hence that there was something amiss in the financial costs as claimed. 

The Annexures 23 to 26a are pertinent to this evaluation, in that many are complaints 

against the production crew (from the project co-ordinator of the beaders and from 

some of the beaders themselves) for the way in which interviews were conducted, and 

then taken out of context.  These complaints are not part of the main complaint, and 

they are treated for this Tribunal’s purposes as merely supplementary evidence of the 

alleged absence of fairness. The Respondent, as evidenced by an excerpt from the 

transcript, was given a full explanation of the production-line process and, in particular, 

the fact that there are several beaders in the production process.  The beaders’ wages 

were discussed, and the issue of one beader’s remuneration of R1.20 per bracelet was 



 

20 

 

clearly explained, i.e. the beader is just one person in a production line of many such 

persons.  But then, in the final insert, the presenter makes the following statement: 

 

“In 2013 we have already heard two different stories.  According to Chris Thorpe 

the people making the bracelets get R4 to R5 per bracelet.  According to the ladies 

in Groot Marico, they get just over R1. So which version is correct?” 

 

It is, accordingly, clear that the Respondent omitted to provide the full picture, and that 

this was likely to lead to a misconception of the true situation by viewers. The device of 

masking faces, as well as a hidden camera, added to the perception that something was 

amiss. An inclusion of the explanation as to how wages were divided, given during the 

third interview, would have removed that perception. That was, however, not done. 

 

[35] Complaint 13: Bias of the Respondent 

This complaint, which is about an alleged relationship between the producers and third 

parties, is outside the jurisdiction of the BCCSA, and we will not be drawn into 

adjudicating the debate. This Tribunal is called upon to decide on material that has been 

broadcast, and on inferences that may be drawn from the broadcast in the light of the 

Broadcasting Code and evidence at hand. 

 

[36]  Conclusion 

After taking all of the aforementioned into account, the Respondent is found to be in 

contravention of Clause 12 and 13 of the BCCSA Free to Air Code, in that: 

 

1. Whilst the original reason for the programme was reasonable and justified, and 

certainly dealt with a controversial issue of public importance, the programme 

itself was neither reasonable nor justified.  The errors of fact, together with the 

omission of relevant material, eliminates any justification for such a programme 

within the ambit of the BCCSA Code.  

 

2. The programme included facts and opinions that were not based on the truth, or on 

a reasonable perception of the truth.  

 



 

21 

 

3. Although there were instances of facts fairly indicated by the Respondent, not all 

such facts were fairly indicated, or they were simply omitted.   Therefore, it was 

not possible for the Respondent to claim that it had a reasonable conviction that all 

the statements it made were true.  

 

4. Furthermore, the programme created an impression of dishonesty and/or lack of 

transparency on the part of the Complainant – an impression which was not based 

on the facts. 

 

5. Moreover, the programme referred to facts, or opinion stated as facts, to which the 

Complainant was not given a substantively fair right of reply, and in so doing it did 

not provide sufficient balance to afford audiences the opportunity to form their own 

opinions. 

 

6. From a more detailed perspective: 

(a)  The correct information about the payments to the Africa Foundation was 

provided by the Complainant, but this was either misinterpreted, incorrectly 

stated or not included.  

 

(b)  The breakdown of the costs of the bracelets was given in detail in the 

interview, as evidenced by an excerpt from the Complainant’s transcript of the  

interview as filed by the Complainant. However, this was presented in the 

programme as either not readily available, or made out to be so confusing as to 

create an impression of mistrust. 

 

(c)  In a similar vein, the issue of profits was presented in a confusing manner in 

the programme, yet the matter was made quite clear in the excerpt from the 

transcript provided by the Complainant. 

 

(d)  The programme dwelt on the issue of profits, and implied that the full profits 

were not being properly disbursed to beneficiaries, yet the Complainant’s 

multiple offers (on three separate occasions) to disclose full audited statements 

– even in fact to undergo a forensic audit – were not taken up, nor indeed were 



 

22 

 

these offers of full transparency disclosed to the viewers.  The positive aspects 

of the funding of the projects, which included the sale of personal assets, were 

ignored.   

 

(e)  The intellectual property dispute was presented as a pending litigation, with 

apparent proof of a breach having been provided.  However, no actual proof 

was offered to this effect, and the Complainant’s answers in this regard were 

not properly presented.  

 

(f)  The beaders’ wages were presented as not tallying with the costs claimed. This 

was despite the clear and lengthy explanation in the third interview, that they 

were a part of a longer value-chain. 

 

(g)  At the end of the broadcast there is a clear implication by the presenters of 

50/50 of dishonesty on the part of the Complainant. In the light of all the facts 

provided by the interviewees, this was unfounded. 

 

SANCTION 

 

[37]  A draft judgment was sent to the parties in this matter. They were requested to provide 

the Commission with argument as to sanction. The SABC, however, raised the 

following issues and, since a judgment is only final after it has been issued publicly,
8
 

we were prepared to consider what the SABC raised with us via the Registrar. The 

following points were raised: 

 

1. The Commission should only consider what is actually in the programme and whether there 

was indeed balance and the right of reply in those questions and answers, as that is all that 

the viewers saw. 

2. Is it within the jurisdiction of the BCCSA to have watched the raw footage of the interview 

recorded by a third party and then make judgments on that ? 

3. We find problematic the repeated references in the judgment expressing a range of opinions 

on what should have been done rather than addressing the issues at hand. In fact, we could 

argue that the judgment seeks to prescribe production processes and opines speculatively on 

a lot of the matters. 

4. There are several assumptions made about the lack of the SABC consulting which we submit 

is beyond the scope of the BCCSA. 

                                                
8
 Firestone South Africa(Pty) Ltd v Genticuro 1977(4) SA 298(A). 



 

23 

 

Hope this assists for now, I will provide a more detailed response next week.  

[38]  It is true that the Tribunal is bound to only consider what is in the broadcast, and to 

reach a conclusion on what was broadcast. However, where there is a dispute on the 

facts which pertain to the broadcast, there is no reason why evidence as to what took 

place between the parties may not be provided to the Tribunal.
9
 In fact, the Rules 

provide that “any other evidence, including affidavits in support of the complaint”, form 

part of the matter before the BCCSA.
10

 The Complainant had, with the permission of 

the producer,
11

 made a DVD copy of the full interview, which was edited for purposes 

of the final product as broadcast. That editing would take place was common cause. Of 

course, this would not mean that crucial facts could be left out. Any reference to editing 

in the judgment on the merits, must be understood within this framework. Obviously, 

the producer of a programme may choose what he or she wishes to include in the final 

product. However, this does not mean that the producer has the discretion to omit 

crucial evidence which, either directly or indirectly, might run counter to claims made 

in the programme. As to the omission regarding the consultation of experts: of course, a 

broadcaster may decide to broadcast material without consulting experts in the field. 

But then a broadcaster must take the consequences and live with a finding that it made a 

mistake in areas where it is clearly risky to draw conclusions without the advantage of 

expert advice. Had the producers, for example, consulted a legal expert on the sub 

judice rule, they would have realized that the sub judice rule no longer prohibits 

discussion of the issues raised in the founding papers or summons which could lead to a 

court case – see Midi Television (Pty) Ltd t/a E-TV v Director of Public Prosecutions 

(Western Cape) 2007 (5) SA 540 (SCA).  

 

[39] At the hearing, a transcript of substantial parts of the original interview, which included 

parts that were not broadcast, was made available to the Tribunal. A DVD was also 

handed in, which we did not watch. From the excerpts of the transcript, it was clear that 

crucial facts, as provided during the interview, were not included in the final broadcast. 

It should be mentioned that the Procedural Rules do not permit the Tribunal to order a 

broadcaster to make available its original materials. However, there is no rule against a 

                                                
9
 See Procedural 5.2 and 5.3. 

10
 See Procedural Rule 3.2.5 read with Rules 5.2 and 5.3. 

11
 To confirm this, the Chairperson watched the initial stages of the DVD as handed in.  



 

24 

 

broadcaster or a complainant providing such material voluntarily as evidence. We 

accept that the SABC informed the Complainant before the hearing that it would not 

respond to the extraneous material. In the present matter, however, the Complainant 

took special steps to record the full final interview, and the SABC, at no stage during 

the hearing or before that, informed the Tribunal that it regarded such evidence as 

impermissible. In any case, a broadcaster or a complainant has a right to lead evidence 

as to what was in fact said in the relevant interview. In this case, the evidence was 

recorded and transcribed and handed in at the hearing, without the SABC arguing 

before the Tribunal that it was impermissible. The SABC would, most certainly, have 

been allowed to lead evidence, in any format, as to what took place.  As pointed out, the 

BCCSA does not have the authority to subpoena material from any of the parties before 

it. The Chairperson may, however, require evidence by way of affidavit from any of the 

parties – see procedural Rule 3.2.5. Evidence of who the sources of the material were, 

may, however, not be required. In the present matter we were provided with excerpts of 

the transcript of the interview as filmed by the Complainant and it was not disputed 

before us that the transcript was correct. 

 

[40] The SABC, in its written argument on sanction, pointed out that it had informed the 

Complainant that it would not have regard to the so-called raw material of the 

interview. The Tribunal was not informed of this at the hearing. What was available to 

us was the final product, which we watched at the hearing, a transcription of parts of the 

original interview as well as argument on each aspect of the points raised. Let us, again, 

deal with a few of the points. 

 

[41] Firstly, details as to how the women did the beading and made the bracelets, was 

provided during the original interview. It was clear that the beading process was shared 

among a number of women, and that when the amount of R1.20 per string was 

mentioned by an interviewee, this amount was only for her part in the process. 

Accordingly, it was not possible to rely on claims she made in the broadcast relating to 

payment for a completed beaded bracelet. Mr. Faul, who was in charge of the process, 

was also not questioned as to what the total wage for a finished bracelet was. He simply 

said that the workers were paid R1.20 per string for their work. Judged within the 

context of what was explained during the full interview, the process of production was 



 

25 

 

divided among the women for each complete bracelet. The amount of R1.20 was, 

accordingly, not the amount earned for the finished product as marketed; yet this claim 

was broadcast in the programme, without any reference to the explanation given by the 

team interviewed. 

 

[42]  Secondly, Justin Lapin, the lawyer who was mandated to lead the interview with the 

production team, on more than one occasion offered the audited statements to Bonné, 

the interviewer. This was not referred to in the interview as broadcast. At a later stage 

Joanne Lapin, in an email to the producer, also offered to submit the company’s audited 

statements for a forensic audit. This was also not mentioned in the programme.  

[43]  T hirdly, an emphasis was placed on Chris Thorpe’s previous interview, where he 

referred to the target of a million strings, which had almost been reached. It was unfair 

to have placed an emphasis on this rather than on Justin Lapin’s clear indication, in the 

final interview, of the 512 000 bracelets which had been distributed. 

  

[44]  Lastly, the Tribunal was duty bound, in the light of the evidence produced (emails and 

excerpts from the full interview) to compare the final product with what was put 

forward as having been said. Relevant omissions from the full interview caused an 

imbalance in the interview as broadcast. Without their inclusion, an unjustified shadow 

was cast over the integrity of the interviewees.  Furthermore, negative comments made 

by the anchors after the broadcast were likely to have strengthened doubts concerning 

the integrity of the company. 

   

[45]  It should be added that it is not customary for this Tribunal to respond on points 

concerning the merits at the stage of sanction. In this case it was, however, important to 

address the concerns raised by the SABC, since this was the first time in the existence 

of the BCCSA that a complainant had provided relevant excerpts from the transcript 

from the interview, which it had filmed itself, and which had not been broadcast.  

 

[46]  The SABC, after having raised the issues which were answered above and having taken 

note of what was said in paragraphs [38] –[45], provided us with the following 

proposal:   



 

26 

 

“We still do not believe, as per our earlier submission, that the programme has been in default 

of the Code for the material that was actually broadcast and that therefore, there should be no 

sanction in this matter. However, to allow fairness to both parties involved, which the 

complainant has alluded to as well in their proposal for sanction, we submit the following:1.That 

the BCCSA clearly point out the errors of fact and omissions that are referred to in the 

judgment.2.We will invite the complainants back onto the programme for an insert in which 

these issues will be put to them for clear answers to correct the alleged default. 3. We believe 

that this approach will give the complainants the same public platform that was used initially, 

and that they would therefore have a more than fair opportunity to address the same audience 

that they had in the earlier programmes.” 

 

 [47]  Finally, returning to the matter of sanction. Although the Complainant, at the hearing, 

indicated that it would not seek a corrective broadcast, the Complainant, later on, 

provided us with a detailed list of corrections which should, it argued, be broadcast by 

the SABC. We are of the view that such a broadcast would simply confuse viewers, 

who would not necessarily remember the programme, or even have watched the 

programme. Even if we were simply to require the SABC to state that the BCCSA has 

upheld the complaint, it would not amount to much more than demonstrating that the 

BCCSA has decided against the SABC. Once again, viewers would not know why this 

was happening, given the complicated facts. We have, on occasion, directed the SABC 

and other broadcasters to broadcast a short statement, however, such directives related 

to far less complicated matters. The offer by the SABC, received this week, to grant the 

Complainant an opportunity to answer questions, as indicated by the BCCSA  to have 

amounted to omissions,  was not accepted by the Complainant, inter alia, arguing that 

the judgment, which went in its favour, provided sufficient satisfaction. 

 

 [48] Ultimately, the question arose whether a fine should not be imposed. To create an 

impression of dishonesty in a broadcast without sufficient grounds to do so is, certainly, 

a serious matter. We have, indeed, followed this approach where a person had 

unjustifiably been made out to be a pedophile.
12

 The present matter, although serious, is 

                                                
12 12 F v SABC3(01/2009) [2009] JOL 23411 (BCCSA) 

 



 

27 

 

not as serious as that matter. We tend to agree with the Complainant that the judgment 

itself is a satisfactory sanction. A reprimand would, in the circumstances, suffice. 

 

In the result, the complaint is upheld and the Respondent is reprimanded for its 

contravention of the Broadcasting Code.          

 

 
JCW VAN ROOYEN SC 

CHAIRPERSON  

 

Commissioners Makeketa, Mbombo and Mmusinyane concurred with the judgment of the 

Chairperson and Commissioner Melville.  

 

 


